Sportens baksida - Kostnaderna

av Malin

Jag älskar att hoppa fallskärm men det tar så otroligt mycket tid och pengar. Jag började hoppa iår, så jag har betalat kursavgift, ALL utrustning man behöver + lite till, alla hopp man gör, resor och bensin till och från hoppfälten, osv. Sammanlagt har jag lagt ut en bit över 100 000 på detta intresset, men då är det ju såklart utrustningen som har kostat mest. Det är lätt att säga att "nu har man redan allt", men det dyker hela tiden upp nya saker man vill ha! Precis som med vilken sport som helst så vill man ju ha det nya och senaste.

Samtidigt som ju mer hopp man får, desto mer utmaning vill man ha. Det finns en tabell man måste följa gällande skärmstorlekar, ju mer man väger och ju mindre erfaren man är desto större skärm måste man ha. När man skaffar sig mer erfarenhet så får man byta till en mindre skärm, och ju mindre ju snabbare = roligare. Har man gjort 100 hopp med en stor långsam skärm så blir skärmflygningen tids nog tråkig, varpå man downsizar! Man vill ju att hela hoppet ska vara roligt, inte bara frifallet :) 
 
Men det här med kostnaderna beror ju såklart vad man gör det till. Egentligen behöver man ju bara betala för kursen och sedan hyra utrustning när man ska hoppa. Men hoppar man varje helg så är det en trygghet i att ansvara för sin egen utrustning, som man tar hem varje dag, som man är ensam om att hoppa med och att packa osv. Sedan kan man ju köpa lite äldre och billigare utrustning än vad jag gjorde, utan att den för dens skull är sämre. Jag hade dock problem med att hitta en begagnad rigg som passar mina 160cm/50kg då de allra flesta som hoppar fallskärm är stora grabbar! Så jag fick ta första bästa rigg med skärm som hade rätt storlek, och det råkade vara en nästan ny rigg. Den hade gått 12 hopp innan jag köpte den. 

En ny rigg kostar ungefär 60 000 om du beställer den i sverige. Åker du däremot över till USA (alla riggar tillverkas i USA) och köper en rigg och slipper tullavgifter och frakt osv så landar det på 45-50 000 kr.

Detta har också tärt på mina andra intressen. Wakeboard har jag tex bara kört 2 ggr iår, jag som var frälst vid detta innan och inte kunde gå en dag utan att längta efter sjö, vågor och bräda. Å andra sidan lägntar jag efter flygplan och 3000 km luft i lungorna i 200-300km/h nu istället :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0