lite information om våran sport.

av Malin.

Jag sitter och friflygarcoach Martin ligger och hissar, och Jocke är fotograf.
Det hade underlättat lite om alla vägde lika mycket när man hoppar fallskärm... haha.



Tänkte dra lite info om min sport. Har ju inte gjort det, folk fattar ju inte riktigt vad det är jag gör, mer än bara hoppar liksom. Here we go:

Det finns lite olika grenar inom fallskärmshoppning. De främsta frifallsgrenarna i sverige är friflygning och formationshoppning. Friflygning är precis som det låter, man flyger typ fri i luften och gör olika saker tillsammans. Sitter, står på huvudet, ligger på rygg, vad som helst egentligen förrutom flyga på mage. Och gör detta snyggt så att säga! Och det är inte det lättaste ska ni veta.. Det är sjukt svårt att ligga stabil i luften i en viss position innan man "lär sig den". Jag håller på att lära mig att sittflyga just nu.

lite grym friflygning...


I formationshoppning ligger man bara på mage, och gör olika formationer i luften. På mage. Otippat va... Och man har på sig overaller med korvar som man kan ta grepp på. Korvhoppning, kallar vi det ;)

formationshoppning


I USA finns det en gren som heter Freestyle, den håller tyvärr på att dö ut lite i Sverige. Men det är som friflygning fast man flyger ensam, och med en kameraman då. Som balett, fast i luften.

Typ världens coolaste brud... Roberta Mancino. Freestyle!


Under utbildningen lär man sig bara att ligga på mage, det är ju den positionen som är grundpositionen och som man drar fallskärmen i, som är viktigast att kunna och absolut lättast att vara stabil i. Efter utbildningen kan man ju träna vidare och satsa på någon gren om man vill. Det finns många olika tävlingsgrenar inom fallskärmshoppning, frifallsgrenar och skärmgrenar, också så man "hoppar bara" inte. Vilket väldigt många tror :)

Hoppas ni har blivit lite klokare på min sport nu. Många frågar "Vad ska du göra sen då? När du har hoppat?" Jo som sagt, man kan göra lite mer än "bara hoppa". Om jag bara hade velat hoppa en gång så hade jag köpt ett tandemhopp och inte en hel utbildning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0